Selkokieli työelämässä
Suomessa selkokieltä tarvitsee yli 10 % asukkaista. Sen tarve myös kasvaa koko ajan. Siksi ei enää voida ajatella, että selkokieltä tarvitaan vain kouluissa tai hoiva- ja hoitoalalla. Selkokieli työelämässä on saamassa yhä tärkeämmän aseman. Syitä tähän ovat mm. saavutettavuus, väestön ikääntyminen ja vieraskielisen väestön kasvu.
Selkokeskuksen mukaan jopa 750 000 ihmistä hyötyy selkokielen käytöstä. Selkokieltä tarvitaan siis yhä enemmän esimerkiksi asiakaspalvelussa ja työpaikoilla. Työpaikoilla selkokieltä tarvitaan, koska vieraskielisten työntekijöiden määrä on kasvanut. Selkeä viestintä työelämässä voi parantaa työn tehokkuutta, vähentää väärinymmärryksiä ja edistää myös mm. vieraskielisten työntekijöiden osallistumista työpaikan yhteisiin asioihin.
Mitä selkokieli on?
Selkokieli on suomen kielen muoto, jota on mukautettu helpommin ymmärrettäväksi. Selkokielessä yksinkertaistetaan sekä sanastoa, lauserakenteita että sisältöä helpommaksi. Sisällön merkitys ei saa kuitenkaan mukautuksessa muuttua.
Selkokieli on helpompaa kuin yleiskieli. Selkokielen ja yleiskielen väliin mahtuu vielä selkeämpi yleiskieli. Selkokieltä voidaan puhua tai kirjoittaa. Jos selkokieltä kirjoitetaan, myös tekstin ulkoasuun ja asetteluun täytyy kiinnittää huomiota. Selkokeskuksen sivuilta näet ohjeet selkokielisen tekstin ulkoasuun.
Selkokieli työelämässä - Kuka siitä hyötyy?
Työelämässä selkokielestä hyötyy moni ja monesta eri syystä.
Vieraskieliset työntekijät. Suomen työelämä monikielistyy vauhdilla. Se tarkoittaa myös sitä, että työelämään voidaan tulla vielä kehittyvällä suomen kielen taidolla. Kommunikointi helpottuu, jos työpaikalla ainakin osittain käytetään selkokieltä tai ainakin selkeämpää kieltä. Näin mahdollistetaan työllistyminen heikommallakin suomen kielellä.
Työturvallisuus paranee. Selkokieliset ohjeet, perehdytyskansiot ym. työpaikan tekstit parantavat työturvallisuusohjeiden ymmärtämistä. Ei ole kenellekään haittaa, jos tärkeät ohjeet ja määräykset ovat yksiselitteisiä ja helposti ymmärrettäviä. Selkokieltä voidaan tarvita monesta eri syystä, joten tekstien selkeys palvelee kaikkia työntekijöitä, myös äidinkielenään suomea puhuvia.
Johto ja esihenkilöt. Selkokieli auttaa johtoa ja esimiehiä välittämään tärkeää tietoa organisaatiossa selkeästi ja tehokkaasti. Tämä voi vähentää väärinymmärryksiä ja varmistaa, että kaikki työntekijät ovat täysin perillä yrityksen toimintatavoista ja tavoitteista. Esihenkilötyössä selkokielen käyttö korostuu, jos johdettavana on esi. vieraskielisiä työntekijöitä.
Asiakkaat ja asiakaspalvelu. Selkokieli helpottaa tuotteiden ja palveluiden myymistä ja niistä kertomista asiakkaille, joilla on erilaisia kielellisiä haasteita. Vanhusväestön kasvu, maahanmuuttajien lisääntyminen ja esim. heikentyvä lukutaito lisäävät selkokielen tarvetta myös asiakaspalvelussa. Selkeä viestintä parantaa aina asiakaspalvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä.
Saavutettavuus. Selkokielen käyttö tekee yrityksen viestinnästä saavutettavampaa laajemmalle yleisölle, mikä voi parantaa yrityksen mainetta ja lisätä sen asiakaskuntaa. Esimerkiksi verkkosivujen saavutettavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Selkeä kieli on yksi tekijä saavutettavuudessa.
Näin puhut selkokieltä työelämässä
Käytä tavallisia ja tuttuja sanoja. Voit käyttää myös yleisiä puhekielen sanoja.
Selitä vieraat ja vaikeammat sanat.
Jos keskustelukumppanisi ei ymmärrä sanaa, kokeile synonyymia.
Liitä asia tai sana johonkin puhekumppanille jo tuttuun käsitteeseen. Varmista tuttuus kysymällä.
Vieraskieliselle puhekumppanille voit antaa myös sanan perusmuodon.
Käytä lyhyitä lauseita.
Jos annat ohjeita, anna vain yksi tai kaksi ohjetta kerrallaan.
Pyydä puhekumppania toistamaan ohje. Siten varmistat ohjeen ymmärtämisen.
Älä puhu liian rauhallisesti tai liian kovalla äänellä. Yritä puhua rauhallisesti normaalilla äänenvopimakkuudella. Tauota kuitenkin puhettasi.
Käytä apuna piirrosta, kuvaa tai liikettä. Näin saat selitykseen konkretiaa, joka voi auttaa ymmärtämistä.
Näin kirjoitat selkokieltä työelämässä
Mieti, mitä haluat sanoa ja kenelle kirjoitat.
Varmista, että tekstistä tulee looginen ja aukoton. Älä siis karsi liikaa.
Käytä tavallisia sanoja ja yleisä kielenhuolto-ohjeita.
Ammattilaiset käyttävät kuitenkin ammattikieltä (teksteissä ei puhekielen ilmaisuja).
Vältä lyhenteitä.
Yksi tärkeä asia yhteen lauseeseen.
Käytä lyhyitä lauserakenteita. Jos lauserakenne on pitkä, kirjoita kaksi lausetta.
Lyhyt teksti ei aina ole selkein.
Selkokieli työelämässä - tulevaisuuden taito?
Työelämässä selkokieli on jo nyt työkalu, joka edistää tehokkuutta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Sekokielen, tai selkeän kielen osaaminen, on arvokas taito niin asiakaspalvelussa kuin monikulttuuristuvassa työympäristössäkin. Yritys, jonka viestintä, verkkosivut ja asiakaspalvelu ovat saavutettavia ja helposti ymmärrettäviä, vie aina voiton.
